COVID-19 Update

In line with international standards to provide you with the safest environment, we have introduced the following additional precautionary measures at our facilities:

  • Limiting the number of people within our facilities to ensure physical distancing can be maintained.
  • Restricting access to patients with scheduled appointments only.
  • Restricting accompanying adults to only one person.
  • In the case of children under 12, allowing access only to those with a scheduled medical appointment.

Learn more about ICLDC’s Commitment to Safe Healthcare

Types of Diabetes

انواع مرض السكري

Diabetes Type

Diabetes mellitus, or simply diabetes, is a chronic disease that occurs when the pancreas is no longer able to make insulin, or when the body cannot make good use of the insulin it produces. Insulin is a hormone made by the pancreas that allows glucose to enter into the body’s cells to produce energy. During the digestive process, carbohydrates are broken down into glucose, which travels via the bloodstream to the cells, where insulin acts as a key to unlock the cells and let the glucose enter them.

There are three main forms of diabetes: type 1, type 2 and gestational diabetes.

Type 1 Diabetes

This is usually caused by an autoimmune reaction where the body’s defence system attacks the cells that produce insulin. The reason this occurs is not fully understood. People with type 1 diabetes produce very little or no insulin. The disease may affect people of any age, but usually develops in children or young adults. People with this form of diabetes need injections of insulin every day in order to control the levels of glucose in their blood.

What are the symptoms of type 1 diabetes?

Weight
Loss

Blurred
Vision

Frequent
Urination

Slow
Healing

Increased
Thirst

Excessive
Fatigue

In extreme cases, type 1 diabetes can also cause nausea or vomiting, belly pain, and panting.

انواع مرض السكري

السكري، هو مرض مزمن يحدث عندما يتوقف البنكرياس عن إنتاج الأنسولين، أو عندما يكون الجسم غير قادر على استخدام الأنسولين الذي ينتجه. الأنسولين هو هرمون ينتجه البنكرياس ويسمح للجلوكوز بالدخول إلى خلايا الجسم لإنتاج الطاقة. أثناء عملية الهضم، يتم تقسيم الكربوهيدرات إلى جلوكوز ينتقل عبر مجرى الدم إلى الخلايا، حيث يعمل الأنسولين كمفتاح لإلغاء قفل الخلايا والسماح للسكر بالوصول إليها.

هناك ثلاثة انواع رئيسية لمرض السكري: النوع 1 والنوع 2 وسكري الحمل

مرض السكري من النوع الأول

يحدث هذا المرض عادة نتيجة مرض يصيب المناعة الذاتية للبنكرياس حيث يهاجم نظام الدفاع في الجسم الخلايا التي تنتج الأنسولين. ولا يزال السبب في حدوث ذلك غير مفهوم بشكل كامل، إلا أن الأشخاص المصابين بداء السكري من النوع الأول ينتجون نسبة قليلة جداً من الأنسولين أو لا ينتجونه على الإطلاق. كما أن هذا النوع من المرض قد يصيب أي شخص بغض النظر عن عمره، ولكن عادة ما يتطور عند الأطفال أو الشباب. ويحتاج الأشخاص المصابون بهذا النوع من السكري إلى حقن الأنسولين كل يوم من أجل التحكم بمستويات الجلوكوز في الدم.

ما هي أعراض مرض السكري من النوع الأول

نقصان
الوزن

عدم وضوح الرؤية

الحاجة للتبول بشكل متكرر

بطء التئام الجروح

العطش والجفاف

التعب والإرهاق

في الحالات القصوى، يمكن أن يتسبب مرض السكري من النوع الأول أيضاً في حدوث غثيان أو قيء وألم في البطن وضيق التنفس.

Type 2 Diabetes

Type 2 diabetes is the most common form of diabetes, affecting more than 90% of all diabetics.

With type 2 diabetes, your body either resists the effects of insulin — a hormone that regulates the movement of sugar into your cells — or doesn’t produce enough insulin to maintain normal glucose levels.

Most individuals with type 2 diabetes develop it after the age of 40, however, increasingly younger adults and even children are being diagnosed with the disease.

Type 2 also tends to run in families. The number of people with type 2 diabetes is increasing worldwide as it is more common in people who are overweight or obese, and these conditions are also increasing.

There’s no cure for type 2 diabetes, but losing weight, eating well and exercising can help manage the disease. If diet and exercise aren’t enough to manage your blood sugar well, you may also need diabetes medications or insulin therapy.

What are the symptoms of type 2 diabetes?

Signs and symptoms of type 2 diabetes often develop slowly. In fact, you can have it for years and not know it.

  • Increased
    thirst
  • Frequent
    urination
  • Increased
    hunger
  • Unintended
    weight loss
  • Fatigue
     
  • Blurred
    vision
  • Slow-healing
    sores
  • Frequent
    infections

مرض السكري من النوع الثاني

السكري من النوع 2 هو الشكل الأكثر شيوعاً لمرض السكري، حيث يعاني أكثر من 90% من جميع مرضى السكري من هذا النوع من مرض السكري.

ومع مرض السكري من النوع الثاني، إما أن يقاوم جسم المريض الأنسولين - وهو هرمون ينظم حركة السكر في خلايا الدم - أو أن الجسم لا يقوم بإنتاج كمية كافية من الأنسولين للحفاظ على مستويات الجلوكوز الطبيعية.

يصاب عاد ًة معظم الأفراد الذين يعانون من داء السكري من النوع الثاني بهذا المرض بعد سن الأربعين، ومع ذلك، قد يصاب البالغون الأصغر سناً وحتى الأطفال بهذا النوع من المرض.

ويمكن أن ينتقل النوع الثاني من السكري إلى أفراد العائلة عن طريق الوراثة. ويشهد عدد الأشخاص المصابين بداء السكري من النوع الثاني ارتفاعاً في جميع أنحاء العالم حيث أنه أكثر شيوعاً عند الأشخاص الذين يعانون من زيادة الوزن أو السمنة، كما أن هذه الحالات في تزايد أيضاً.

لا يوجد علاج محدد لمرض السكري من النوع الثاني، ولكن فقدان الوزن واتباع نظام غذائي جيد وممارسة التمارين الرياضية بانتظام، جميعها وسائل يمكن أن تساعد في إدارة المرض والسيطرة عليه. وفي حال لم تكن الحمية والتمرينات الرياضية كافية لإدارة نسبة السكر في دمك بشكل جيد، فقد تحتاج أيضاً إلى أدوية السكري أو علاجات الأنسولين.

ما هي أعراض مرض السكري من النوع الثاني؟

غالباً ما تتطور علامات وأعراض مرض السكري من النوع الثاني ببطء. في الواقع، يمكن أن تكون تلك الأعراض لديك منذ سنوات ولا تعرف ذلك.

  • زيادة
    العطش 
  • كثرة
    التبول 
  • زيادة
    الجوع 
  • فقدان الوزن
    بشكل غير مقصود
  • الإعياء
    والتعب 
  • عدم وضوح
    الرؤية
  • بطىء شفاء
    الجروح
  • الألتهابات
    المتكررة
Start Chat