COVID-19 Update

In line with international standards to provide you with the safest environment, we have introduced the following additional precautionary measures at our facilities:

  • Limiting the number of people within our facilities to ensure physical distancing can be maintained.
  • Restricting access to patients with scheduled appointments only.
  • Restricting accompanying adults to only one person.
  • In the case of children under 12, allowing access only to those with a scheduled medical appointment.

Learn more about ICLDC’s Commitment to Safe Healthcare

Healthy weights and BMI calculator

الوزن الصحي مؤشّر كتلة الجسم (BMI)

A healthy weight

How do you know if your weight is healthy? In fact there are two measurements that can help you determine if you need to maintain, gain or lose weight: the Body Mass Index (BMI) and the Waist Circumference.

Body mass index (BMI)

The Body Mass Index (BMI) is a measure of body fat based on height and weight. The BMI is calculated by measuring a person’s body weight in kilograms and then dividing by the person’s height in metres squared (kg/m2). The good news is that there is not only one single weight value that indicates if your weight is healthy, but there are a range of healthy weights for your height as healthy bodies come in different shapes and sizes.

This is an example to help you calculate your BMI:

  • If your weight is 59kg and your height is 164cm, first convert the centimetres into meters by dividing by 100 (i.e. 1.64m).
  • Now divide the weight (59kg) by the square of the height (1.64x1.64), 59/2.6896 =21.9.
  • The result is that your BMI is 22kg/m2 and in the normal range. The table offers a guide to BMI values and what they mean.

Note:

  • Growing children and teens have their own BMI values
  • BMI does not apply to pregnant and lactating women
  • BMI might be higher for athletes who are usually very muscular, as muscle weighs more than fat

مؤشّر كتلة الجسم (BMI)

مؤشر كتلة الجسم هو نظام لقياس مع ّدل الدهون الموجودة في الجسم مقارن ًة بطول الشخص ووزنه. ويتّم احتسابه من خلال معرفة وزن الجسم بالكيلو غرامات وقسمته على طول القامة بالمتر المر ّبع (كغ/م2). هناك مجموعة من الأوزان التي قد تناسب جسمك مقارنة بطول قامتك؛ فالأجسام الصحيّة تكون على أشكال وأحجام مختلفة .وبالتالي تكون المعادلة على الشكل التالي:

إليك مثال يساعدك على احتساب مؤشر كتلة الجسم:

  • إذا كان وزنك 59 كغم وطولك 164 سم، إبدأ بتحويل طول القامة من السم إلي المتر عبر القسمة ب100 (1.64 م).
  • ثّم اقسم الوزن (59 كغم) على مر ّبع الطول ( 1.64x1.64).
  • ستحصل على نتيجة حوالي 22 كغم/م2، وهذا يعني أن مؤشّر كتلة الجسم لديك لا يزال في نطاقه الطبيعي. وفيما يلي جدول تستطيع من خلاله معرفة قيمة مؤشر كتلة الجسم ودلالات ك ّل منها.

ملاحظة:

  • يوجد معايير لمؤشر كتلة الجسم خاصّة بالأطفال والمراهقين
  • لا يمكن تطبيق مؤشر كتلة الجسم على الحوامل أو المرضعات
  • قد يكون مؤشر كتلة الجسم أعلى عند الرياضيين مفتولي العضلات لأنّ العضلات تزن أكثر من الدهون.

BMI Chart

Another way to estimate your BMI is by using the following chart. Locate the point where your weight and height intersect. Read the number on the dashed line closest to the point of intersection. For example, if you weigh 56 kg and your height is 160 cm, your BMI is almost 22, which is within the normal range.

جدول مؤشر كتلة الجسم

هناك طريقة أخرى لتقدير مؤشر كتلة الجسم الخاص بك، وذلك باستخدام الجدول التالي. يكفي أن تحّدد نقطة التقاء وزنك مع طولك. إقرأ الرقم الموجود على الخ ّط الفاصل الأقرب إلى نقطة الالتقاء. مثلاً، إذا كان الوزن 56 كغم والطول 160 سم، فهذا يعني أنّ مؤشّر كتلة الجسم يبلغ 22 تقريباً، أي أنه ضمن المع ّدل الطبيعي .

Let’s get healthy

Less than 18.5

You may be more likely to develop certain health problems such as:

  • Nutrition
    deficiencies

  • Osteoporosis

  • Infertility

  • Increased susceptibility
    to infections

18.5 - 24.9

You have a healthy weight and a low risk of developing health problems

25.0 - 29.9

You may be more likely to develop certain weight-related health problems such as heart disease, high blood pressure and diabetes

OVER 30.0

30.0 - 34.9 - HIGH RISK
35.0 - 39.9 - VERY HIGH RISK

OVER 40.0

EXTREMELY HIGH RISK
You are at high risk to develop health problems related to weight such as:

  • Heart
    disease
  • High blood
    pressure
  • Type 2
    diabetes
  • Certain
    cancers
  • High
    cholesterol
  • Obstructive
    sleep apnea
  • Gallbladder
    disease

لنحيا حياة مفعمة بالصحة والعافية

أقّل من18.5؟

أنت أكثر عرضة لبعض المشاكل الصحّية منها:

  • نقص التغذية

  • ترقّق العظام

  • العقم

  • زيادة التعّرض للعدوى

بين 18.5 و 24.9

أنت تتمتع بوزٍن صّحّي من شأنه الحّد من خطر إصابتك بمشاكل صحّية.

بين 25 و 29.9

أنت أكثر عرضةً للإصابة بالمشاكل الصحيّة الناتجة عن زيادة الوزن مثل أمراض القلب وارتفاع ضغط الدم والس ّكري.

أكثر من 30.0

بين 30.0 و 34.9 = خطر صحي مرتفع
بين 35.0 و 39.9 = خطر صحي مرتفع جداً

أكثر من 40.0

خطر صحي مرتفع للغاية
انت معّرض بشكلٍ كبير للإصابة بالمشاكل الصحّية الناتجة عن زيادة الوزن مثل:

  • القلب
    أمراض
  • ارتفاع ضغط الدم
  • السّكري من النوع الثاني
  • بعض أنواع السرطان
  • ارتفاع في معدّل الكولسترول
  • توقّف التنفّس أثناء النوم
  • إمراض في المرارة

The waist circumference

The waist circumference is another indicator of health risks associated with excess fat in the abdominal region. If you are an apple shape, you carry more fat in and around your abdominal organs, increasing your risk of many of the serious conditions associated with obesity.

A waist circumference above 80 cm (31.5 inches) for women and 94 cm (37 inches) in men puts you at increased risk of developing health problems such as type 2 diabetes, heart disease and high blood pressure.

محيط الخصر

يعتبر محيط الخصر مؤشراً آخر على المخاطر الصحّية المرتبطة بالدهون الزائدة في منطقة البطن. فإن كان جسمك ينتمي إلى الفئة المعروفة بـ"جسم التفاحة"، فهذا يعني أنك تخّزن كميّةً أكبر من الدهون في البطن والأعضاء المحيطة به، وهذا من شأنه أن يزيد خطر إصابتك بالمشاكل الصحّية الخطيرة المرتبطة بالبدانة.

إن كن ِت أنثى وبلغ محيط خصرك 80 سنتمتراً أو أكثر( 31.5 إنشاً) أو كنَت رجلاً وبلغ محيط خصرك 94 سنتمتراً أو أكثر ( 37 إنشاً)، فذلك يعني أنّكما في خط ٍر متزايد للإصابة بالأمراض المزمنة مثل السكري من النوع الثاني وأمراض القلب وارتفاع ضغط الدم.

How to measure your waist size

To measure your waist size (circumference)

Place a tape measure around your bare abdomen just above your hip bone, above belly button not hip bone !!!

Be sure that the tape is snug, but does not compress your skin, and is parallel to the floor.

Relax, exhale, and measure your waist.

كيف تقيس خصرك؟

إن كنت ترغب في قياس خصرك (محيط خصرك)

ما عليك سوى وضع شريط القياس حول بطنك العاري تما ًما فوق عظمة الورك، مقدار اصبع فوق السره.

تأكّد جّيداً أنّ الشريط لّين وغير ضاغط على جلدك وأنّه موازٍ للأرض .

استرخِ وتنهّد وخذ قياس خصرك.

Body Mass Index Calculator

Enter your height and weight using metric or imperial measurements:

Enter your height :
Centimeters (cm)
Enter your weight :
Kilograms (kg)
Enter your height :
Feet (ft)
Inches (in)
Enter your weight:
Pounds (lbs)

Body Mass Index Calculator

Start Chat