COVID-19 Update

In line with international standards to provide you with the safest environment, we have introduced the following additional precautionary measures at our facilities:

  • Limiting the number of people within our facilities to ensure physical distancing can be maintained.
  • Restricting access to patients with scheduled appointments only.
  • Restricting accompanying adults to only one person.
  • In the case of children under 12, allowing access only to those with a scheduled medical appointment.

Learn more about ICLDC’s Commitment to Safe Healthcare

How to read food labels

كيف تقرأ الملصقات الغذائيّة؟

Healthy eating starts with smart food shopping. Here you will find pointers on how to make the most of your trip to the grocery store. It is important to know how to read food labels to buy food that is right for you!

Ideally, you should eat food with the least number of ingredients - the more ingredients in a product, the more likely it is to be highly processed. Such foods are best avoided.

Also, consider your health risks.

For instance, If you have high cholesterol or high blood pressure, you have to follow a low-sodium diet that is rich in fruits, vegetables, and low-fat dairy. Talk to your doctor or a dietitian for personalised dietary advice. Also, consider your health risks.

The best practice is to read food labels while shopping. Nutrition labels can help you:

  • Choose healthy products easily
  • Compare products to make healthier choices
  • Identify the nutrients that are present in the foods/beverages package
  • يبدأ الغذاء الصحّي بشراء الطعام الصحّي من السوبرماركت، هذا الكتيب سيزودك بالإرشادات اللازمة حول كيفية الاستفادة القصوى من رحلتك إلى السوبرماركت. من المهم معرفة كيفية قراءة ملصقات الطعام لشراء الطعام المناسب لك!

    من الأمثل، تناول الطعام الذي يحتوي على أقل عدد من المكونات - كلما زادت المكونات في المنتج، كلما زادت احتمالية معالجته على نحو كبير. من الأفضل تجنب مثل هذه الأطعمة.

    كما أنه يجب عليك أن تأخذ في عين الاعتبار المخاطر الصحية الخاصة بك. يساعدكم الغذاء الصحّي على تفادي المشاكل الصّحية الشائعة.

    على سبيل المثال، إذا كان لديك ارتفاع في نسبة الكوليسترول أو ارتفاع في ضغط الدم، عليك اتباع نظام غذائي منخفض بالصوديم وغني بالفواكه والخضراوات ومنتجات الألبان قليلة الدسم. تحدث مع طبيبك أو أخصائي التغذية لكي تحصل على نصائح غذائية شخصية.

    تعتبر قراءة الملصقات الغذائية الطريقة المثلى لمساعدتك على اختيار الغذاء الصحّي المناسب لك واتباع نظام غذائي صحّي. تساعدك قراءة الملصقات الغذائية على:

  • اختيار المنتجات الصّحية بسهولة
  • المقارنة بين المنتجات لاختيار الغذاء الأنسب صحياً
  • التعّرف إلى العناصر الغذائيّة الموجودة في الأغذية والمشروبات
  • Understanding Nutrient Claims

    Good source of ;

    Contains ;

    Provides :

    One serving of this product contains 10-19% of the daily recommended amount of that nutrient

    Excellent source of;

    High in :

    Rich in :

    One serving of this product contains 20% or more of the daily recommended amount of that nutrient

    Free

    “fat free” this product contains less than 0.5 g/serving “sodium free/salt free” this product contains less than 5mg/serving “sugar-free” this product contains less than 0.5 g/serving

    Low

    “low-fat” this product contains less than 3 g/serving “low sodium” this product contains less than 140 mg/serving

    Reduced

    at least 25% less of the nutrient compared with a similar product

    Light

    at least 60% less of the nutrient compared with a similar product

    Types of Fat

    Saturated fats

    This type of fat comes mainly from animal food sources such as red meat and butter in addition to coconut, palm and other tropical oils.

    Trans fats

    This type of fat is made mostly from oils through a food processing method called partial hydrogenation. Hydrogenation makes trans fats easier to cook with and less likely to cause food spoilage than naturally occurring oils. The main sources of trans fats include commercial baked goods, some types of fried foods, and shortenings.

    Cholesterol

    Cholesterol is a waxy, fat-like substance that occurs naturally in the body. It also comes from animal sources and plays a vital role in how every cell works. However, having too much cholesterol in the blood is one of the risk factors in developing coronary disease.

    The ingredient list helps you identify the contents of the product and whether it contains items that you need to avoid (in case of food allergy or intolerance).

    The ingredients are usually listed in descending order, which means that when the food was manufactured, the first listed ingredient contributed the largest amount and the last ingredient listed contributed the least.

    فهم العبارات الغذائيّة

    مصدر جيّد لـ ;

    يحتوي على ;

    يوفّر :

    يعني أنّ حصّة واحدة من هذا المنتج تحتوي على %19-10 من الكميّة الموصي بتناولها يوميٌا من ذلك العنصر الغذائي.

    مصدر ممتاز لـ ;

    يحتوي على معدلٍ عال من :

    غني بـ :

    يعني أنّ حصّة واحدة من هذا المنتج تحتوي على نسبة 20% أو أكثر من الكميّة الموصي بتناولها يوميٌا من ذلك العنصر الغذائي

    خالي 

    خال من الدهون: تعني هذه العبارة أنّ المنتج يحتوي على أقل من نصف غرام من الدهون في الحصّة الواحدة. خالٍ من السوديوم/خالٍ من الملح: تعني أنّ المنتج يحتوي على نسبة تقل عن 5 ميليغرامات من الصوديوم في الحصّة الواحدة. خالً من السّكر /خالً من السكّر المضاف: تعني أنّ المنتج يحتوي على نسبة تقل عن نصف غرام من السكر في الحصّة الواحدة، لكّن المنتج قد يحتوي على الكربوهيدرات.

    قليل

    قليّل الدهون: تعني أنّ المنتج يحتوي على 3 غرامات أو أقل من الدهون في الحصّة الواحدة. قليل الصوديوم: تعني أنّ المنتج يحتوي على140 ميليغراماً أو أقلّ من الصوديوم في الحصّة الواحدة.

    مخّفض

    نسبة الصوديوم مخفّضة/نسبة أقلّ من الصوديوم: تعني أنّ المنتج يحتوي على نسبة %25 من الصوديوم أقل مقارنة بالمنتج العادي كحّد أدنى.

    خفيف

    أقل بنسبة %60 من مادة غذائية معينة مقارنة بمنتج مشابه

    ماذا عن الدهون؟

    الدهون المشبّعة

    يأتي هذا النوع من الدهون بشكل أساسي من مصادر حيوانيّة كاللحوم الحمراء والزبدة بالإضافة إلى زيت جوز الهند وزيت النخيل والزيوت النباتية الاستوائيّة الأخرى.

    الدهون المتحولة والمهدرجة

    يأتي هذا النوع من الدهون بشكل أساسي من الزيوت الناتجة عن عمليّة التصنيع الغذائي والمعروفة بالهدرجة الجزئيّة. تساهم هذه العمليّة بجعل هذه الزيوت أسهل للطهي بها وأقلّ عرضة للفساد مقارنٌة بالزيوت الطبيعية. وتعتبر المنتجات المخبوزة وبعض الأطعمة المقليّة والسمن من أهم مصادر الدهون المتحولة والمهدرجة.

    ماذا عن الكولسترول؟

    الكولسترول مادة شمعيّة. وهي تشبه الدهون التي ينتجها الجسم بشكل طبيعي. كما تأتي من المصادر الحيوانية وتلعب دوراً حيوياً في كيفية عمل كل خلية. ومع ذلك، وجود الكثير من الكوليسترول في الدم هو واحد من عوامل الخطر في تطور مرض الشريان التاجي.

    لائحة المكوّنات تساعدك على تحدي المكونات المنتج وما إذا كان يحتوي على عناصر عليك تجنّبها (بسبب الحساسيّة أو عدم التحمّل).

    يتمّ عادةٌ إدراج المكّونات بشكل تنازليّ أيّ أنّ المكوّن الأوّل يشكّل النسبة الأكبر من المنتج والمكوّن الأخير يشكّل النسبة الأقلّ. تذكر! تناول الطعام الذي يحتوي على أقل قدر من المكونات، فكثرة المكونات تعني احتمال أن يحتوي على مواد مصنعة مثل بعض المواد الحافظة!

    Hidden fats, sugars and salt

    Remember that processed and packaged foods are loaded with hidden fats, sugars and salt - plus artificial ingredients and chemicals - to make them taste, smell and look good.

    Here are some commonly used alternative names you might come across.

    Other names for added sugar on food labels

    • Agave nectar
    • Barley malt syrup
    • Beet sugar
    • Brown sugar
    • Cane sugar
    • Caramel
    • Caster sugar
    • Coconut sugar
    • Confectioner’s sugar
    • Corn syrup, solids
    • Date sugar
    • Dehydrated cane juice
    • Dextrose, dextran, dextrin
    • Ethyl maltol
    • Fructose
    • Fruit juice concentrate
    • Galactose
    • Glucose
    • Golden syrup
    • High-fructose corn syrup (HFCS)
    • Honey
    • Icing sugar
    • Invert sugar
    • Isomaltulose
    • Lactose
    • Maltodextrin
    • Malt,malt sugar
    • Mannitol
    • Maltose, malt syrup, maltol
    • Maple syrup
    • Molasses
    • Raw sugar
    • Muscovado sugar
    • Rice syrup
    • Sorbitol
    • Syrup
    • Sucrose
    • Sugar
    • Liquid sugar
    • Treacle
    • Demerara/Turbinado sugar
    • Xylitol

    Other names for ingredients high in saturated fat or trans fat

    • Bacon
    • Beef fat
    • Butter
    • Chicken fat
    • Cocoa butter
    • Coconut or coconut oil
    • Lard
    • Palm or palm kernel oil
    • Powdered whole milk
    • Solids
    • Shortening
    • Suet
    • Tallow
    • Margarine
    • Hydrogenated fats and oils
    • Partially hydrogenated fats and oil

    Other names for high salt ingredients

    • Baking powder
    • Booster
    • Celery salt
    • Garlic salt
    • Sodium
    • Meat or yeast extract
    • Onion salt
    • Monosodium glutamate (MSG)
    • Disodium phosphate Rock salt
    • Sea salt
    • Sodium bicarbonate
    • Sodium metabisulphate
    • Sodium nitrate/nitrite and stock cubes
    • Sodium alginate
    • Sodium benzoate
    • Sodium bisulfate
    • Sodium proprionate Soy sauce

    السكّر والدهون والأملاح الخفيّة

    تذكر أن الأطعمة المصنعة والمعلبة قد تحتوي على كمية عالية من الدهون والسكريات المخبأة أو الملح - بالإضافة إلى المكونات والمواد الكيميائية الاصطناعية - تجعل طعم ورائحة الأطعمة تبدو جيدة.

    فيما يلي بعض الأسماء البديلة والشائعة الاستعمال التي قد تصادفك:

    أسماء أخرى للسكر المضاف

    • نكتار الأغاف (رحيق الأغاف)
    • شراب الشعير 
    • سكر الشمندر
    • السكر الأسمر
    • سكر القصب
    • كارامل
    • حبوب السكر الناعمة السريعة الذوبان
    • سكر جوز الهند
    • سكر الحلويات
    • جوامد شراب الذرة
    • سكر التمر
    • عصير القصب المجفّف
    • سّكر العنب، ديكستران، ديكسترين
    • معززات النكهة/إيثيل مالتول
    • فروكتوز (سكر الفاكهة)
    • عصير الفاكهة المركّز
    • جلاكتوز (سكر اللبن)
    • جلوكوز (سكر العنب)
    • عسل القصب المكرّر
    • شراب الذرة عالي الفركتوز
    • عسل
    • سكر بودرة
    • Iالسكر المحّول
    • كربوهيدرات سكر ثنائي مصنوع من سكر الفاكهة وسكر العنب
    • لاكتوز (سكر الحليب)
    • دكسترين مالتوز ّي
    • شعير، سكر الشعير
    • مانيتول
    • مالتوز (سكر الشعير)، شراب الشعير، مالتول
    • شراب القيقب
    • الدبس
    • سكر خام
    • سكر أصمر خام
    • شراب الأرز
    • السوربيتول (أحد أنواع السكر الكحوليّة)
    • شراب
    • سكروز (سكر المائدة)
    • السكر
    • السكر السائل
    • دبس السكر
    • سكر ديميرارا/توربينادو (السكر البني الفاتح)
    • زيليتول (سكّر كحولي)

    أسماء أخرى لمكّونات غنيّة بالدهون المشّبعة والدهون المتحولة

    • لحم الخنزير المقدّد
    • دهون لحوم البقر
    • الزبدة
    • دهون الدجاج
    • زبدة الكاكاو
    • جوز الهند أو زيت جوز الهند
    • شحم الخنزير
    • النخيل أو زيت نواة النخيل
    • جوامد مسحوق الحليب الكامل الدسم
    • السمن
    • الشحم 
    • السمن النباتي الصلب
    • الشحوم
    • السمن
    • دهون وزيوت مهدرجة
    • دهون وزيوت مهدرجة جزئياً

    أسماء أخرى لمكّونات غنيّة بالملح

    • بيكينغ باودر (مسحوق التخمير)
    • مادة معززة 
    • ملح الكرفس
    • ملح الثوم
    • صوديوم
    • خلاصة اللحم أو الخميرة
    • ملح البصل
    • غلوتامات أحاديّة الصوديوم
    • فوسفات ثنائيّ الصوديوم
    • ملح بحري
    • بيكربونات الصوديوم
    • بيروكبريتيت الصوديوم أو ميتابيسلفيت الصوديوم
    • نترات/نتريت الصوديوم ومكعبات المرقة
    • ألجينات الصوديوم
    • بنزوات الصوديوم
    • بيكبريتات الصوديوم
    • بروبيونات الصوديوم صلصة الصويا
    Start Chat